Responda 113 lyhyesti

Responda 113 tuottaa kustannustehokkaita ja teknisesti edistyneitä hälytyskeskuspalveluita ja johtokeskustoimintaa koko valtakunnan laajuisesti. Se tarjoaa etävalvontaa sekä reaaliaikaisen tilannekuvan internetiin kytketyistä järjestelmistä ja antureista. Markkinoiden edistyksellisin hälytyskeskusjärjestelmä auttaa huolehtimaan ihmisistä ja omaisuudesta. Hälytystilanteissa toimitaan tehokkaasti ja normaalitilanteissa toimenpiteiden hallinta on automatisoitu. Ennakoivaa etävalvontaa voidaan tehdä ympäri maailman.

Insta DefSec Oy:n ja Tabulon Oy:n omistamalla ja noin 50 ammattilaista työllistävällä Responda 113:lla on lupa toimia hälytyskeskuksena sekä vartiointiliikkeenä.

Tulokset:

  • Nopeasti kasvavan Linux-ympäristön hallinta, päivitykset ja kriittiset konfiguraatiot sujuvat tehokkaasti.
  • Responda 113:n it-asiantuntijoiden aikaa on vapautunut palvelinympäristön hallinnasta ja ylläpidosta tuottavampaan kehitystyöhön.
  • It-yksikkö kykenee reagoimaan aiempaa nopeammin liiketoiminnan tarpeisiin.

Lähtötilanne ja haaste

Vuonna 2014 Responda 113 muuttui itsenäiseksi osakeyhtiöksi.

”Siirrymme käyttämään Insta DefSecin toimittamaa uutta Response -hälytysjärjestelmää, joka tulee myös Hätäkeskuslaitoksen käyttöön. Response-järjestelmän tuotanto pyörii SUSEn alustalla. Uuden hälytysjärjestelmän esiversiot on asennettu ja se on parhaillaan koekäytössä”, sanoo Responda 113:n koko ict-ympäristöstä ja hälytyskeskusjärjestelmistä vastaava Tuomas Jousimaa.

”Teimme samalla ratkaisun, että siirrämme muun muassa web-palvelimet, sovelluspalvelimet, sähköpostin ja yrityksen sisäisen viestinnän Linux-palvelimille. Palvelinympäristömme rakennettiin käytännössä uusiksi. Linux on osoittautunut vakaammaksi ja toimivammaksi kuin Windows. Linux kuormittaa it-osastoamme myös vähemmän.”

Responda 113:lla on kaksi hälytyskeskusta, yksi sijaitsee Tampereella ja toinen Helsingissä. Yrityksen kymmenet ammattilaiset käsittelevät joka päivä noin tuhat hälytystapahtumaa. Ilmoituksia saadaan antureista, sensoreista sekä erilaisista rikos- ja paloilmaisimista.
”Niitä tulee asiakkaiden ympäristössä olevista hälytysjärjestelmistä. Sen lisäksi vastaamme päivittäin noin tuhanteen puheluun. Olemme varautuneet palvelinympäristön vikatilanteisiin panostamalla it-järjestelmiemme korkeaan käytettävyyteen ja toimintavarmuuteen, eikä esimerkiksi yksittäisen Linux-palvelimen vikaantuminen aja järjestelmää alas”, kertoo Jousimaa.

Ratkaisu

Responda 113 on käyttänyt SLESia ja SUSE Manageria omassa it-ympäristössään vuoden 2015 alusta lähtien. Niiden käyttöönotto sujui suunnitelmien mukaan.

”SUSEn järjestämä koulutus auttoi oivaltamaan SUSEn tavan tehdä asioita. Käyttöönoton ja asennuksen teimme yhdessä heidän asiantuntijoiden kanssa hyvänä tiimityönä, sisältäen ratkaisun toimivuuteen liittyvät työpajat”, painottaa Jousimaa. ”Uskon SUSEn soveltuvan hyvin myös myöhemmin alkavaan erittäin kriittiseen tuotantokäyttöön. Koko operatiivinen toimintamme hyödyntää Linux ja SUSE ympäristöjä. ”

Responda 113 pystyy toimimaan ja tuottamaan palveluita myös yhdellä hälytyskeskuksella, mikäli toinen keskus ei kykenisi operoimaan normaalisti. ”Ympäristömme kehittäminen tapahtuu liiketoiminnan ehdoilla, ja SUSEn ratkaisujen käytön myötä pystymme reagoimaan liiketoiminnan tarpeisiin aiempaa nopeammin. Tältä osin on tapahtunut selvää kehitystä. Pyrimme laajentamaan toimintaamme riippumattomana hälytyskeskuspalveluiden tuottajana”, painottaa Jousimaa.

Tulokset

Responda 113:n useista kymmenistä virtuaalipalvelimista noin 60 prosenttia on Linux-palvelimia.

”Linuxin osuus tulee edelleen kasvamaan. SUSE Manager on osoittautunut todella hyväksi työkaluksi Linux-ympäristön hallinnointiin. Päivitykset sujuvat ja voimme kontrolloida sekä valvoa ympäristöä tehokkaasti. Näemme yhdellä silmäyksellä koneiden tilan, ja voimme helposti auditoida ovatko palvelimet turvassa myös tunnetuimmilta tietoturvauhkilta. Päivityksiä voidaan toteuttaa yhdellä kerralla useille järjestelmille ja voimme olla varmoja siitä, että kriittiset palvelinkonfiguraatiot on tehty samalla tavalla”, sanoo Jousimaa.

”SUSEn ratkaisut ovat toimineet ongelmitta, emmekä ole tarvinneet niihin liittyvää tukipalvelua. Tukea ja asiantuntemusta on tarjolla SUSElta tarpeen vaatiessa. Ympäristömme kuormittaa it-yksikköämme vähemmän, ja aikaa on vapautunut ylläpidosta kehitystyöhön. Ilman SUSE Manageria emme kykenisi hallinnoimaan tehokkaasti kymmeniä virtuaalipalvelimia”, korostaa Jousimaa.

”Linux-palvelinten hallinta on helpompaa verrattuna Windowsiin.”

Tuotteet ja palvelut:

SUSE Linux Enterprise Server (SLES)
SUSE Manager

Tutustu SUSE ratkaisuihin: https://www.suse.com/

Tutustu Hyvin hallinnoituihin Linux-ympäristöihin osoitteessa:www.linuxhallinta.fi


Jätä yhteydenottopyyntö tai soittopyyntö, otamme sinuun yhteyttä 24 tunnin sisällä.

Ota yhteyttä